Stressinhallinta

Uni on stressinhallinnan yksi olennaisin tekijä

Palaudutko unen aikana? 
Unella on valtava vaikutus hyvinvointiin ja terveyteen - uni on elintärkeää. Uni on välttämätöntä normaaleille elintoiminnoille ja liian vähäinen tai heikkolaatuinen uni altistaa monille ongelmille ja sairauksille. Unenpuute voi aiheuttaa myös stressiä, joten ennen muita stressinhallinan keinoja, kannattaa ensimmäisenä tarkistaa unen määrä ja laatu. 

Vinkit palauttavampaan uneen: 
  • Nuku riittävästi, minimisuositus 7h 
  • Tunnista oma unen tarpeesi 
  • Vältä unta heikentäviä tekijöitä (esim. alkoholi, kofeiini) 
  • Ajoita rasittava liikunta siten, että se päättyy 3-4h ennen nukkumaanmenoa 
  • Rauhoitu illalla esimerkiksi lukemalla tai rauhallista musiikkia kuuntelemalla 
  • Pyri ylläpitämään säännöllistä päivä- ja unirytmiä 
  • Työstä huolet päivällä ja vapauta ajatuksesi negatiivisista asioista ennen nukahtamista 

Tunnistatko itsellesi sopivat rentoutumistavat? 
Stressi sanana tuo usein mieleen henkisen stressin, mutta se voi olla myös fysiologista tai emotionaalista. Stressi voi olla myös positiivista, miellyttävältä tuntuvasta tekemisestä johtuvaa, minkä vuoksi sitä ei useinkaan tunnisteta stressiksi. Pitkään jatkuessaan stressi altistaa useille sairauksille. Stressinhallinta on aktiivinen prosessi, johon vaikuttavat useat päivittäiset valinnat. Mikä on sinun rentoutumiskeinosi ja palauttaako se todella? 

Vinkkejä stressinhallintaan: 
  • Hengitysharjoitukset, meditaatio, mindfulness 
  • Kulttuuri ja taide, esim. lukeminen, musiikki, piirtäminen 
  • Kosketus, hieronta ja lämpö 
  • Käsityöt 
  • Ruoanlaitto 
  • Kevyt ja palauttava liikunta, esim. kevyet joogamuodot, rauhallinen venyttely 
  • Luonnossa liikkuminen 
  • Perhe, ystävät 
  • Huumori 
  • Palauttavat tauot työpäivässä

Ravinto


Aktiivisuus


Uni ja stressinhallinta