Uni ja stressinhallinta

Uni ja stressinhallinta

Palaudutko unen aikana? 
Unella on valtava vaikutus hyvinvointiin ja terveyteen - uni on elintärkeää. Uni on välttämätöntä normaaleille elintoiminnoille ja liian vähäinen tai heikkolaatuinen uni altistaa monille ongelmille ja sairauksille. 

Vinkit palauttavampaan uneen: 
 Nuku riittävästi, minimisuositus 7h 
Tunnista oma unen tarpeesi 
Vältä unta heikentäviä tekijöitä (esim. alkoholi, kofeiini) 
Ajoita rasittava liikunta siten, että se päättyy 3-4h ennen nukkumaanmenoa 
Rauhoitu illalla esimerkiksi lukemalla tai rauhallista musiikkia kuuntelemalla 
Pyri ylläpitämään säännöllistä päivä- ja unirytmiä 
Työstä huolet päivällä ja vapauta ajatuksesi negatiivisista asioista ennen nukahtamista 

Tunnistatko itsellesi sopivat rentoutumistavat? 
Stressi sanana tuo usein mieleen henkisen stressin, mutta se voi olla myös fysiologista tai emotionaalista. Stressi voi olla myös positiivista, miellyttävältä tuntuvasta tekemisestä johtuvaa, minkä vuoksi sitä ei useinkaan tunnisteta stressiksi. Pitkään jatkuessaan stressi altistaa useille sairauksille. Stressinhallinta on aktiivinen prosessi, johon vaikuttavat useat päivittäiset valinnat. Mikä on sinun rentoutumiskeinosi ja palauttaako se todella? 

Vinkkejä palauttaviin hetkiin: 
Hengitysharjoitukset, meditaatio, mindfulness 
Kulttuuri ja taide, esim. lukeminen, musiikki, piirtäminen 
Kosketus, hieronta ja lämpö 
Käsityöt 
Ruoanlaitto 
Kevyt ja palauttava liikunta, esim. kevyet joogamuodot, rauhallinen venyttely 
Luonnossa liikkuminen 
Perhe, ystävät 
Huumori 
Palauttavat tauot työpäivässä

Ravinto


Aktiivisuus


Uni ja stressinhallinta