Blogi

Sunnuntai, Lokakuu 22, 2017, 09:58

"Vireystasoni on huomattavasti aikaisempaa parempi! Ruokailurytmin löydyttyä on myös paino alkanut tulla alaspäin keskimäärin puoli kiloa viikossa, ilman sen kummempia dieettejä." ... (tutustu tarkemmin)

 

Maustajalla työskentelevä Susanna (nimi muutettu) osallistui Palaudutehokkaasti.fi:n valmennukseen työnantajansa kustantamana. Susanna oli ollut työuupumuksen vuoksi sairaslomalla helmikuusta toukokuuhun. Huhtikuussa, vielä sairasloman ollessa käynnissä, Susannalle tehtiin sykevälimittaus, jonka tulokset osoittivat, että Susannan palautuminen vuorokaudessa oli heikkoa ja sykevälivaihtelu kohtalaista.

Aloituskyselyn perusteella Susannalla oli kehitettävää liikunnan oikean tehon ja määrän löytämisessä, ravinnossa sekä yleisessä hyvinvoinnissa. Liikuntapisteitä kertyi jo täydet 100 ilman työn fyysistä kuormitusta. Illan viimeisenä päiväkirjamerkintänä Susannalla oli usein TV:n katselu ja vireystila ei tahtonut laskea illalla millään, minkä seurauksena palautumisen alku viivästyi. Sykevälimittauksen perusteella Susannalle annettiin Palaudutehokkaasti.fi:n valmentajan Timo Hihnalan toimesta sykevälimittauksen videopalaute sekä kehotus osallistua valmennukseen.

Palaudutehokkaasti.fi:n valmennus

Susannan valmennus pyörähti käyntiin heinäkuussa. Susannalle oli jäänyt annetusta videopalautteesta päällimmäisenä mieleen suositus vähentää pitkiä kävelylenkkejä, koska vuorokaudet olivat muutenkin fyysisesti kuormittavia tallitöiden ja ratsastuksen vuoksi. Sairaslomaan liittyvässä kuntoutuksessa Susannalle oli annettu ohjeeksi tehdä pitkiä kävelylenkkejä useita kertoja viikossa. Suositus oli annettu pelkän polkupyöräergometrin perusteella, eikä muuta kuormitusta oltu kartoitettu lainkaan. Susanna oli itsekin huomannut, että suositeltu neljä kertaa viikossa tehty 1,5 h kävely oli liikaa muun kuormituksen lisänä, eikä aikaa niin pitkiin lenkkeihin edes riittäisi töiden ohella.

Sairaslomalta töihin palannut Susanna nukahti hyvin, mutta alkoi heräillä aamuyöllä noin kello kolmesta lähtien. Mitään stressaavaa ei kuitenkaan pyörinyt Susannan mielessä ja hän nukahti helposti uudestaan. Mahdollinen selitys katkonaiselle unelle saattoi löytyä ravinnosta. Susannalla oli taustalla erittäin rajuja, niukkaan energiansaantiin perustuvia dieettejä. Dieeteillä Susanna saavutti vain lyhytaikaisen painonpudotukset ja vähäkalorinen ja -hiilihydraattinen ruokavalio ei tukenut Susannan fyysisesti aktiivisia päiviä. Liian suuret miinuskalorit saivat todennäköisesti elimistössä vain aikaan säästöliekki-ilmiön, jolloin rasvanpolttaminen on erittäin vaikeaa, ja myös unenlaatu ja jaksaminen usein kärsivät.

Susannan ravintopäiväkirjasta löytyi paljon hyvää. Työpäivästä löytyi kuusi ja vapaapäivästä neljä säännöllistä ateriaa. Susannan energiansaanti painottui usein kuitenkin iltaan ja yötä vasten saatujen hiilihydraattien määrä oli liian suuri. Liian tukeva syöminen illalla saattaa heikentää nukahtamista ja unenlaatua. Aamulla Susanna puolestaan söi usein vain niukan aamupalan ja lounaan. Isoja viilauksia Susannan ruokavalioon ei kuitenkaan tarvinnut tehdä, tärkeämpää oli, että Susanna oppi ymmärtämään ”mitä, milloin ja kuinka paljon” tulee syödä.

Seuraavan valmennuskerran yhteydessä tehdyssä ravintopäiväkirjassa Susanna olikin jo poiminut valmentaja Timolta saadut vinkit päivittäiseen ravitsemukseensa. Ravintopäiväkirjan päivitys osoitti, että Susanna teki uusia, parempia valintoja ravinnon suhteen ja energiansaanti vastasi aikaisempaa paremmin kulutusta. Susannan unenlaatu oli parempaa ja aamuyön heräämiset olivat jääneet pois. Myös illat oli rauhoitettu ennen nukkumaanmenoa. Susanna oli sisäistänyt ravinnon, aktiivisuuden ja levon merkityksen palautumiselle ja oli aika siirtyä loppumittaukseen.


Loppumittauksen merkitsevät muutokset

Susanna teki loppumittauksen syyskuussa. Palautuminen unijaksolla oli parantunut huikeat 61 % ja palautuminen vuorokaudessa 20 %, lisäksi sykevälivaihtelu oli kasvanut 14 ms. Aikaisemmat heikot ja kohtalaiset tulokset olivat vaihtuneet kohtalaisiin ja hyviin. Susannan leposyke oli laskenut 59:stä 50:een. Susannan paino oli pudonnut ensimmäisen ja toisen mittauksen välillä 3 kg ilman vaivannäköä. Painonpudotuksen taustalla olivat tasapainotettu energiansaanti sekä syömisen suunnittelu. Energiansaanti painottuu aikaisempaa paremmin, eikä illalla tarvitse enää syödä liian tuhtia ateriaa. Aterioiden suunnittelusta on tullut Susannalle rutiini ja paremmat valinnat ovat osa jokaista päivää. Susanna ymmärtää myös levon tärkeyden, mikä on erittäin tärkeä asenteellinen muutos Susannalle, sillä vuorokaudet sisältävät edelleen paljon kuormitustekijöitä.

Myös Susannan kyselyn tulokset osoittavat, että hänellä menee nyt paremmin. Oranssien surunaamojen tilalle on vaihtunut vihreitä hymyilijöitä.

Susanna suosittelee Palaudutehokkaasti.fi:n valmennusta muille.

”Omalla kohdallani suurimmat muutokset ovat olleet kokonaisvaltainen hyvinvoinnin paraneminen, unenlaadun paraneminen sekä oikean ruokailurytmin löydyttyä parempi jaksaminen. Vireystasoni on huomattavasti aikaisempaa parempi! Ruokailurytmin löydyttyä on myös paino alkanut tulla alaspäin keskimäärin puoli kiloa viikossa, ilman sen kummempia dieettejä.”

Susanna ymmärtää, että hyvinvoinnin ja palautumisen ylläpitäminen on jatkuva prosessi. Uusintamittaus on jo suunnitteilla ensi keväälle.