Blogi

Keskiviikko, Kesäkuu 27, 2018, 11:08

Hallitse stressiä ja kiirettä oikealla palutumisella

 

Aiemmassa blogissa kerroimme, miten esimiesten kuormitus on noussut esille projekteissa, joita olemme toteuttaneet viimeisen vuoden aikana. Lähes aina kuormituksen syyksi nimetään työn aiheuttama kiire. Kiirettä saattaa lisätä erilaiset muutokset organisaatiossa tai toiminnan kasvaminen. Olemme törmänneet usein myös niin sanottuun ”määrittelemättömään kiireeseen”, joka kuvaa kaikkia niitä stressitekijöitä, jotka aiheuttavat tunteen jatkuvasta kiireestä. Tilanne johtaa helposti siihen, että henkilö ei kykene enää kuvailemaan, mikä kiireen aiheuttaa, mutta silti tunne kiireestä piinaa jatkuvasti.

Kun katsoimme taaksepäin, huomasimme, että tilanne ei ole muuttunut muutamaan vuoteen juuri lainkaan. Kuormitusta on koko ajan, mutta kykymme palautua kuormituksesta on heikentynyt.

Ulkoiset ja sisäiset vaatimukset saavat meidät kuormittamaan itseämme pitkiäkin aikoja, mutta fakta on se, että ellei peliä uskalla viheltää ajoissa poikki, voi edessä olla totaalinen burnout. Jatkuva ja pitkäkestoinen kuormitus saa ihmisen väsymään. Tämä johtaa kuormittuneen henkilön oravanpyörään: väsyneenä hän stressaantuu helpommin ja samalla kokemus oman hyvinvoinnin heikentymisestä vahvistuu.

Tällä kertaa pääsemme tarkastelemaan erään lähiesimiehen tilannetta. Ensimmäinen kartoitus tehtiin 10/2017 ja toinen 5/2018.

Hän on esimiehenä työskentelevä nainen, joka koki työn aiheuttaman kiireen vieneen hyvinvointia huonompaan suuntaan. Energiaa ei ollut enää huolehtia itsestä, vaan sohvasta oli tullut hänen paras kaverinsa. Ensimmäinen kartoitus osoitti, että unen palauttavuus oli heikentynyt. Jatkuvasta väsymystilasta johtuen stressin ja kiireen tuntemus oli voimakasta.

 

Tuloksia yksilötasolla, palautuminen unijaksosta

Palautuminen yksilötasolla, palautuminen vuorokaudessa

Palautuminen yksilötasolla, stressantuneisuus

 

Yksilövalmennuksilla muutoksia arkeen

 

Toisessa kartoituksessa palautumisen osuus unijaksosta oli parantunut 31 % ja hereillä ollessa palautumista tapahtui myös 39 % enemmän. Emme vaikuttaneet mitattavan työn sisältöön lainkaan, mutta silti pystyimme huomaamaan merkittävän muutoksen hänen palautumisessaan. Vaikka kuormitusta ei voi pyyhkiä kokonaan pois, pystymme ennakoivien mittausten avulla pureutumaan niihin seikkoihin, joilla kuormitusta voidaan vähentää.

Kartoitusten välissä kävimme läpi yksilövalmennuksen, joka keskittyi jälleen kerran olennaiseen kysymykseen: miksi uni ei ole palauttavaa. Yksilövalmennuksen aikana löysimme palautumista heikentäviä toimintatapoja ja näiden löydösten perusteella pystyimme muuttamaan arjen toimintaa sellaiseksi, että palautuminen kuormituksesta helpottuisi. Seurantamittauksesta kävikin ilmi, että muutokset arjessa olivat tehonneet palautumisen laatuun.

Piilevät kuormittumisen oireet ovat salakavalia ja toisinaan niihin ei ehditä puuttua ajoissa. Kannattaa muistaa, että oireet eivät häviä ilman muutoksia – päinvastoin, tilanne usein vain pahenee. Sen vuoksi ennakoimalla pystymme tehokkaasti ehkäisemään ylikuormitusta.

Lue lisää hyvinvointianalyyseistämme ja hyvinvointimittauksistamme!


Maanantai, Kesäkuu 11, 2018, 13:13

Asiakaspalautteita Palaudutehokkaasti.fi:n hyvinvointianalyyseistä

 

Saimme asiakkailtamme kirjallisia palautteita, joissa palvelumme eduiksi nousi useasti kokonaisuus, hyvinvointianalyysien läpikäynti sekä ystävällinen palvelu. Erityisesti kiitosta sai se, että palautteen sai sekä kirjallisena että yhdessä suullisesti läpikäytynä ja henkilökohtaisilla vinkeillä höystettynä. Lue alta lisää asiakkaidemme kokemuksia!

Kokonaisuus avasi silmät

  • Erittäin hyvä juttu kokonaisuudessaan sekä oikein hyvin annettu analyysi sekä kirjallisesti että suullisesti.
  • Erittäin mielenkiintoinen kokonaisuus ja antoi paljon hyödyllistä tietoa omasta hyvinvoinnistani. Raportin saatuani aloin kiinnittämään huomiota omaan tekemiseen niin kotona kuin töissä. Erityiskiitos puhelimessa tehtävästä loppuanalyysista.
  • Koko projekti oli silmiä avaava! Mielikuvani oli, että en tee läheskään tarpeeksi kehon hyvinvoinnin ja palautumisen eteen, mutta tulokset näyttivätkin paljon parempia tuloksia, ja että tehty on (lähestulkoon ainakin) riittävää. Nyt uskon, että turhaan hankkia stressiä siitä, että pitää "hulluna liikkua", kun vähempikin tuo tuloksia, kunhan liikunta on säännöllistä. Jarin palaute oli niin asiantunteva ja kannustava että tämän päivän stressipiikki varmasti putosi pohjalukemiin :). KIITOS!

Hyvinvointianalyysin purkaminen ja palautteen läpikäyminen oli antoisaa 

  • Kiitos hyvästä ja asiantuntevasta hyvinvointianalyysin purusta. 
    Tutkimuksen tulosta on hyvä käyttää tukena, kun rakentaa omaa viikkorytmiä. Erityisesti tulen hyödyntämään "raskaan" työpäivän ja sen jälkeisen palauttavan liikunnan osuutta.
  • Palautteen läpikäymisestä jäi hyvä mieli ja asiat käytiin mielestäni todella hyvin ja riittävän "tyhjentävästi" läpi. Sain vielä vinkkejä, miten voin parantaa palautumistani. Koin hyvinvointianalyysin ja palautekeskustelun hyvin silmiä avaavana ja tulokset tukivat omaa kokemustani omasta hyvinvoinnistani. Aina voi parantaa ja siihen sain hyviä vinkkejä.
  • Oli todella mielenkiintoista nähdä miltä "sydän käppyrät" näyttivät työpäivänä ja vapaa-aikana. Yllätyin siitä, kuinka palautuminen yön aikana on kiinni unenlaadusta, pelkkä tuntimäärä ei kerro mitään palautumisesta :) nyt osaan ottaa huomioon asioita jotka rentouttavat ennen unta ja aloittavat palautumisen jo silloin. Kiitos tästä.
  • Aivan mahtava analyysi, voin suositella kaikille, vaikka perusasiat kunnossa, niin paljon tuli ajatuksia pienistä asioista, jotka voi tehdä toisin. 
  • Kiitos tarpeellisesta palautteesta. Olen erittäin tyytyväinen homman toimivuuteen. :)

Ystävällinen palvelu ja mielenkiintoinen analyysi innosti suosittelemaan muillekin!

  • Kaikki meni kuten sovittu ja palvelu ystävällistä.
  • Oli todella mielenkiintoista kuulla tulokset. Loistava palvelu!
  • Erittäin positiivinen ja mielenkiintoinen, suosittelen lämpimästi muillekin.
  • Erittäin mielenkiintoinen analyysi! Kyllä monesta eri osa-alueesta "tunnistin" itseni. Rohkaisin myös työkavereitani, jotka ovat saaneet mahdollisuuden osallistua, mutta eivät vielä ole jostain syystä aloittaneet, osallistumaan testiin.

Kiinnostuitko? Lue lisää hyvinvointianalyyseistämme ja hyvinvointivalmennuksistamme!


Maanantai, Kesäkuu 4, 2018, 12:27

Miksi uni ei ole palauttavaa

 

Esimiesten kasvanut kuormitus on noussut esille viimeisen vuoden aikana tehdyissä projekteissa.

Kuormituksen syytä kysyttäessä syyksi kerrotaan työn aiheuttama kiire. Yleisimpinä mainittakoon mm. muutokset organisaatiossa, toiminnan kasvu ja siitä aiheutuvat rekrytointitoimet sekä fuusioituminen. Yhtenä syynä on tullut vastaan määrittelemätön kiire, joka on yleisnimitys kaikelle sille, mikä aiheuttaa tunteen kiireestä. Välttämättä ei enää itsekään tiedetä, mikä kiireen aiheuttaa, mutta silti on kiire. 

Kun katsotaan historiaa taaksepäin, tilanne oli sama vuosi sitten. Se oli sama myös kaksi vuotta sitten. Kuormitusta on ollut koko ajan. Mikä sitten on muuttunut?  Vastaus on hyvin yksinkertainen: kyky palautua kuormituksesta. 

Pystymme kuormittamaan itseämme suhteellisen pitkän aikaa, mutta jossain vaiheessa jokaisella tulee seinä vastaan. Kun kuormitus pitkittyy, ihminen väsyy. Väsynyt ihminen stressaantuu helpommin ja kokee oman hyvinvointinsa heikentyneen. Tällä hetkellä näistä oireista kärsii ne, joilla oli piileviä, mutta Hyvinvointianalyysissa jo havaittuja oireita vuosi sitten.

Tarkastellaanpa yhtä tällaista henkilöä:

Hän on johtoryhmään kuuluva henkilö, joka koki työn aiheuttaman kiireen vieneen hyvinvointiaan huonompaan suuntaan. Ensimmäinen kartoitus osoitti, että unen palauttavuus oli heikentynyt. Jatkuvasta väsymystilasta johtuen stressin ja kiireen tuntemus oli voimakasta.

Palautumisen osuus unijaksosta

Palautumisen määrä vuorokaudessa

oma kokemus palautumisen

Toisessa kartoituksessa palautumisen osuus unijaksosta oli parantunut 31 % ja palautumista tapahtui hereillä ollessakin 32 % enemmän. Muutos palautumiskyvyssä oli merkittävä, vaikka kuormitusta oli edelleen. Työn sisältöön ei vaikutettu millään tavalla.

 

Ja jälleen kerran - kaikki tämä saatiin aikaiseksi siten, että keskityttiin juurisyyhyn: miksi uni ei ole palauttavaa? Yksilövalmennuksen aikana tunnistettiin palautumista heikentäviä toimintatapoja ja muutettiin toimintaa arjen tasolla siten, että se mahdollisti kuormituksesta palautumisen. Seurantamittaus osoitti, että tehdyt muutokset olivat oikeita.

Jos piileviä oireita on olemassa, niihin kannattaa puuttua heti. Oireet eivät häviä eivätkä voimavarat palaudu itsestään, vaan kuormituksen kumuloituessa tilanne pahenee.

Tutustu tarkemmin hyvinvointianalyysiimme, jossa kartoitamme palautumista haittaavat tekijät!


Perjantai, Huhtikuu 20, 2018, 13:53

Tarina paremmasta palautumisesta ei ole satua.

 

Välillä hyvinvointihankkeita hankitaan yrityksiin ns. virkistyspäivän tai henkilöstölahjan ajatuksella. Useasti hyvinvointihankkeen tavoitteena on esim. työn tauottaminen erilaisten aktiviteettien tai rentoutumisharjoitteiden avulla. Panostus nähdään yksittäisenä toimenpiteenä, ilman pidempiaikaisten vaikutusten seuraamista.

Yhä useammin henkilön kyky vastaanottaa ylimääräistä aktiviteettiä on heikentynyt ja ylimääräinen kuormitus aiheuttaa vain lisää kuormitusta. Rentoutumisharjoitusten teho on myös kyseenalainen - jos palautumista ei tapahdu yön aikana, miten pystyy palautumaan hereillä ollessa?

Jokainen meistä on yksilö ja meillä on erilainen kyky vastaanottaa vuorokauden tuomaa kuormitusta. Kuormitus voi olla joko fyysistä, psyykkistä tai molempia. Yhteinen tekijä meille kaikille on se, että tarvitsemme kuormituksen vastapainoksi riittävästi palauttavaa unta, jotta sekä psyykkistä että fyysistä palautumista unen aikana tapahtuisi riittävästi.  Alla on esimerkki siitä, mitä tapahtuu kun uniajasta saadaan palauttava:

Ensimmäinen kartoitus osoitti, että unen palauttavuus oli heikolla tasolla. Jatkuvasta väsymystilasta johtuen palautumista ei tapahtunut hereillä olon aikana ja stressin tuntemuskin oli voimakasta. Koettu hyvinvointikin oli heikentynyt.

 

Palautumisen lähtötilanne

Hyvinvointihankkeen aikana palautuminen parani sekä unessa että hereillä ollessa.

Hyvinvointihankkeen jälkeen palautuminen oli noussut merkittävästi.

 

Toisessa kartoituksessa palautumisen osuus unijaksosta oli parantunut 39 % ja palautumista tapahtui hereillä ollessa 45 % enemmän. Olotilakaan ei ollut enää niin stressaantunut: muutos parempaan suuntaan oli merkittävä.

Kaikki tämä saatiin aikaiseksi siten, että keskityttiin juurisyyhyn – miksi uniaika ei ole riittävän palauttavaa? Yksilövalmennuksen aikana tunnistettiin häiriötekijöitä ja muutettiin päivittäistä toimintaa siten, että se olisi palautumista tukeva. Seurantamittaus osoitti, että tehdyt muutokset olivat oikeita ja palautumista alkoi tapahtumaan huomattavasti enemmän.  

Hyvinvointihankkeella kannattaa olla selkeä tavoite, jota pystytään mittaamaan. Onnistuneen hankkeen myötä henkilöstö voi paremmin, suoriutuu tehokkaammin työstään sekä pystyy rentoutumaan ja palautumaan vapaa-ajallaan. Työnantajan tarjotessa avaimet parempaan hyvinvointiin, hän osoittaa välittävänsä. Hyvinvoiva työntekijä kokee itsensä sekä työnsä merkitykselliseksi, mikä voi lisätä hänen sitoutumistaan työtään ja työnantajaansa kohtaan huomattavasti.

Lue lisää hyvinvointivalmennuksistamme, eli siitä miten voimme lisätä hyvinvointia ja työtyytyväisyyttä teillä! 


Tiistai, Huhtikuu 10, 2018, 08:39